ژئونت و ژئودرین نواری چیست

ژئونت و ژئودرین نواری چیست

ژئونت و ژئودرین نواری چیست ؟ ژئونت یا ژئودرین نواری به مجموعه ای از نوار های پلیمری گفته می شود که در چندین جهت متقاطع از هم عبور کرده و یک شبکه پلی اتیلنی با بافت بسیار محکم ایجاد می کند. ژئونت ها از انواع ژئوسنتتیک ها در دسته ژئوممبران ها به حساب می آیند که در حالت کلی از جنس پلی اتیلن سنگین یا HDPE می باشد، اما بر حسب موارد استفاده آن، مواد اولیه آن تغییرات جزیی دارد که در ادامه به آن اشاره می شود. طبق آیین نامه استاندارد ASTMD1248 چگالی ژئونت در محدوده 0.934 الی 0.940 کیلوگرم بر لیتر می باشد که هرچه وزن مخصوص از این اعداد بالاتر باشد مقاومت و صلبیت بیشتری از خود نشان می دهد.

در مراحل تولید ژئونت یا ژئودرین نواری از چه موادی استفاده می شود ؟

برای تولید ژئونت از پلی پروپیلن و پلی اتیلن که در دسته مواد پلیمری قرار می گیرند استفاده می شود. این محصول انعطاف پذیری بسیار پایینی دارد که برای بهبود این خاصیت و همچنین جهت افزایش مقاومت در برابر نور خورشید درصد کمی دوده یا کرین بلک به مواد اولیه آن اضافه می کنند. برای تولید ژئونت یا همان ژئودرین نواری از موارد دیگری نیز استفاده می شود که میتوان از جمله مهم ترین آن ها به : 1 – مواد ته دوخت 2 – مواد لاستیکی 3 – نخ های پلیمری 4 – شبکه های تقویت کننده اشاره نمود که در ادامه با جزئیات توضیح می دهیم.

1 – مواد ته دوخت: برای تثبیت نخ های پلیمری و اتصال با شبکه های تقویت کننده از مواد ته دوخت استفاده می کنند که این مواد از یک سری الیاف مصنوعی مانند پلی استر تهیه و تولید می شود .

2 – مواد لاستیکی: این مواد از لاستومر های سنتتیک که زیر مجموعه پلیمر ها هستند تولید می شوند و همانند کربن بلک به انعطاف پذیری بیشتر ژئودرین نواری کمک می کند.

3 – نخ های پلیمری: برای ایجاد خاصیت هایی از قبیل استحکام، مقاومت مکانیکی و خاصیت ارتجاعی در ژئونت از نخ های پلیمری استفاده می شوند. در مراحل تولید نخ های پلیمری از پلی استر، پلی پروپیلن و پلی اگزالین استفاده می شود.

4 – شبکه های تقویت کننده: این شبکه ها که به استحکام مکانیکی ژئودرین نواری کمک می کند از مواد مختلفی همانند فیبر های زیستی و شیشه ای و فولاد تشکیل می شود.

انواع مختلف ژئونت

ژئونت ها بسته به نوع استفاده، مواد اولیه و نخ ها و همچنین بر اساس ساختار به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که از جمله مهم ترین و کاربردی ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ژئونت دوسطحی : این دسته از ژئونت دارای ساختار دو لایه ای است به این صورت که نخ های پلیمری به صورت عمود بر هم در هم تنیده می شوند که این ساختار بیشترین استحکام مکانیکی را در هر دو جهت افقی و عمودی از خود نشان می دهد.

ژئونت سه سطحی: این دسته از ژئونت ها دارای ساختار سه لایه است به این صورت که نخ های پلیمری در سه سطح متقاطع به صورت افقی و عمودی در هم تنیده می شوند که این ساختار ویژگی های هیدرولیکی مناسب و استحکام مکانیکی بالایی دارد.

ژئونت تحت فشار:  برای تقویت خاک های ضعیف و جلوگیری از نشست و ایجاد حفره از این محصول استفاده می شود. این محصول دارای ساختاری است که در شرایطی که فشار و تنش بسیار بالاست عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.

ژئونت محکم : از این محصول جهت تقویت سازه های خاکی و محل هایی که نیروی کشسانی زیادی به آنها وارد می شود استفاده می گردد که شامل نخ هایی است که به صورت چندگانه و متقاطع قرار می گیرند.

پیشنهاد می کنم حتما بخوانید: ژئوممبران فرنام بسپار 

کاربرد ژئونت ژئودرین نواری

ژئونت یا همان ژئودرین نواری کاربرد های مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کنترل جریان آب: با استفاده از این محصول می توان جریان آب را کنترل کرد به این صورت که در محل های خاکی به منظور جلوگیری از تراکم آب و ایجاد سیلاب یک لایه ار این محصول را بر روی خاک اجرا می کنند.

جلوگیری از نفوذ آب: ژئونت به دلیل دارا بودن خاصیت های منحصر به فرد خود به خصوص خاصیت ضد آب بودن آن، در سازه های زیر زمینی و سازه های خاکی استفاده می شود.

تهویه خاک: این محصول به دلیل تخلخل سطح آن در سیستم های تهویه خاک که به منظور تخلیه گاز های زیر سطحی و انتقالل و کنترل فشار آن مورد استفاده قرار می گیرد.

کنترل خاک : این نوع ژئوممبران به عنوان لایه های تقویت کننده در سازه های خاکی مانند دیوار حائل مهاربند ها و باند های خاکی برای تثبیت خاک های سست و رونده استفاده می شود.

نحوه نصب و بهره برداری از ژئونت و ژئودرین ها

در حالت کلی نصب و بهره برداری از ژئونت را در زیر بیان می کنیم اما در برخی موارد ممکن است بسته به نوع استفاده ، نحوه نصب آن نیز تغییر کند.

در ابتدا می بایست بستر را برای اجرای ژئوممبران آماده سازی نماییم . برای اجرای ژئودرین نواری باید سطح زیر آن را از هرگونه اجسام تیز و موانعی که امکان آسیب رسانی به این ژئوممبران را دارد عاری و تخلیه نماییم. بعد از انجام این مرحله این محصول را طبق جزئیات و دیتایل های داخل طرح به صورت دقیق در سطح مورد نظر قرار می دهیم  و سپس قطعات را به یکدیگر اتصال می دهیم.

لازم به ذکر است برای نصب این نوع ژئوممبران به یک تیم متخصص و همچنین نقشه اجرایی دقیق نیاز است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *