ژئوتکستایل در ساخت و ساز

ژئوتکستایل در ساخت و ساز

ژئوتکستایل پارچه غشایی نازک و محکمی است که برای تقویت خاک و جلوگیری از آسیب استفاده می شود.

ژئوتکستایل مواد ایده آلی است که برای ساخت و ساز و زیرساخت ها ، مانند جاده ها ، ساختمان ها ، سدها و موارد دیگر استفاده می شود.از ژئوتکستایل اصفهان بیشتر در ساخت جاده به ویژه برای پر کردن شکاف بین راه ها برای بهبود ساختار خاک ، استفاده می شود.ژئوتکستایل ، خاک ضعیف را برای استفاده مفیدتر می سازد.

ژئوتکستایل باعث بهبود و پایداری می شود و روند فرسایش بادی و آبی را کاهش می دهد.به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می کند ، اما باعث می شود آب تخلیه شود.ژئوتکستایل از الیاف مصنوعی یا الیاف طبیعی ساخته شده است.

انواع ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها معمولاً از پلی پروپیلن یا پلی استر ساخته می شوند.پلی پروپیلن سبک ، مستحکم و با دوام است.ژئوتکستایل های پلی استر ، سنگین تر و به همان اندازه قوی هستند و با اکثر محیط های خاک سازگار هستند.

دو نوع ژئوتکستایل اصلی وجود دارد ، بافته شده و غیر بافته شده.ژئوتکستایل های بافته نشده به طور گسترده در محل های دفن زباله ، ساخت جاده ها و راه آهن و احیای زمین استفاده می شوند.ژئوتکستایل های بافته شده غالباً در راه سازی به کار گرفته می شوند.

برخی از مزایایی که ژئوتکستایل نسبت به مصالح ساختمانی سنتی دارد این است:

  • خرید ، حمل و نقل و نصب آنها به طور کلی نسبت به خاک و مصالح کم هزینه تر است.
  • آنها به راحتی در دسترس هستند و نصب آنها بسیار راحت است.
  • آنها اثرات زیست محیطی مرتبط با معدن و حمل و نقل مواد را برای استفاده در راه سازی کاهش می دهند.

همانطور که قبلاً ذکر شد ، از ژئوتکستایل برای بهبود خصوصیات خاک قبل از ساخت خطوط لوله ، جاده ها و غیره استفاده می شود.بیایید نگاهی به عملکردهای اصلی ژئوتکستایل بیندازیم.

جدایی / جدایش

این دلیل اصلی استفاده از ژئوتکستایل در پروژه های عمرانی است.برای جلوگیری از اختلاط دو خاک مختلف هنگام ورود آب به لایه های خاک ، ژئوتکستایل بین آنها نصب می شود.این باعث می شود که مشخصات خاک حفظ شود.در مورد جاده ها ، جدا كردن خاك ریز از سنگدانه ها باعث حفظ مقاومت مواد پایه و خصوصیات زهكشی می شود.

یکی از عملکردهای اصلی ژئوتکستایل جلوگیری از آلودگی خاک و امکان جریان آب بدون به خطر انداختن یکپارچگی ساختاری است.

تقویت

نقش تقویت کننده ژئوتکستایل مانند نقش میله های فولادی در ساخت بتن است.از ژئوتکستایل برای خاکریزها و جاده هایی که روی خاکهایی با درجه ضعیف ساخته شده اند ، استفاده می شود.

ژئوتکستایل در ساخت و ساز

 منسوجات غیر بافته ژئوتکستایل چه در جاده و چه در یک ساختمان یا در منزل شما جزء لاینفک ساخت و ساز هستند.ژئوتکستایل بافته نشده مزایای زیادی در ساخت و ساز دارد.در اینجا چند نمونه آورده شده است. . .

از پارچه های بافته نشده ژئوتکستایل در راه سازی استفاده می شود.ژئوتکستایل هنگام استفاده در پروژه های راهسازی از مزایای متعددی برخوردار است.آنها می توانند با کمک به کاهش تعداد گودال ها ، طول جاده آسفالته را افزایش دهند.با استفاده از این منسوجات بافته نشده می توان تعداد دفعات اصلاح جاده ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

از پارچه های غیربافته ژئوتکستایل برای کنترل فرسایش نیز استفاده می شود.اکیپ های راهداری از آن برای جلوگیری از فرسایش باران ، برف و باد برای زمین کنار جاده های بزرگراهی و بین شهری استفاده می کنند.

این مقاله توسط شرکت عایق بسپار آریا – نمایندگی ژئوممبران در شیراز – ارائه شده است.اگر در مورد مطالب ارائه شده سؤال و یا ابهاماتی دارید ، دریغ نکنید و همین الان با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *