کاربرد ژئوتکستایل در صنایع مختلف

کاربرد ژئوتکستایل در صنایع مختلف ؛ ژئوتکستایل ها از انواع منسوجات صنعتی پلیمری محسوب می شود که با استفاده از موادی همچون پلیمر ، پلی استر و پلی پروپیلن تولید می شوند. ژئوتکستایل در دو نوع سوراخ دار ( که در اصطلاح پانچی نام دارد ) و بافته شده ( همانند گونی کنفی می باشد ) تولید و در بازار عرضه می گردد که شرکت عایق بسپار آریا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول می باشد. توضیحات بیشتر در مقاله ژئوتکستایل چیست بصورت کامل و جامع آمده که در صفحه اصلی سایت آپلود شده است.

1 – استفاده از ژئوتکستایل در صنعت کشاورزی

ژئوتکستایل به دلیل دارا بودن تراکم و جلوگیری از عبور نور محصول بسیار مفید و کاربردی برای حذف علف های هرز و جلوگیری از آسیب حشرات می باشد بدین صورت که در محل هایی که رشد علف هرز زیاد است و از طرفی امکان استفاده از سم ها نداریم بهترین روش پهن کردن ژئوتکستایل در آن محل است. ژئوتکستایل از رسیدن نور خورشید به سطح خاک جلوگیری می کند و عملا رشد علف هرز را متوقف می کند. دیگر مزیت عدم عبور نور خورشید از ژئوتکستایل این است که از تبخیر رطوبت موجود در زمین جلوگیری می کند.

در بعضی از مواقع نیز جایگزین بسیار خوبی برای پلاستیک های گلخانه ای می باشند مثلا در کشت بعضی از محصولات کشاورزی که در دسته صیفی جات بشمار می آیند همانند هنداونه، خربزه، طالبی و غیره می توان به جای استفاده از پلاستیک از ژئوتکستایل استفاده کرد. از مزیت های اینکار نیز میتوان به مقاومت بالا در برابر نور خورشید نسبت به پلاستیک و همچنین قیمت مناسب آن اشاره نمود. می توان گفت پلاستیک گلخانه ای فقط برای یک کشت کاربرد دارد ولی ژئوتکستایل را میتوان سالیان متوالی استفاده نمود.

2 – استفاده از ژئوتکستایل در سیستم های آبیاری

عمده کاربرد ژئوتکستایل در سیستم های آبیاری ایجاد لایه محافظ در استخر ذخیره آب است. ژئوتکستایل به دلیل داشتن سطح صاف و نرم بهترین گزینه برای زیر سازی بستر استخر می باشد. در ساخت استخر های ذخیره آب که بستر زیر آن خاک  و یا بتن زبره می باشد با اجرا کردن یک لایه ژئوتکستایل سطح زیر عایق ژئوممبران را آماده می کند و سپس به روی آن یک لایه ورق ژئوممبران اصفهان جهت عایق بندی استخر اجرا می شود با این کار از آسیب رسیدن به ورق ژئوممبران جلوگیری می شود.

اجرای استخر ژئوممبران در گرگاب بهمن 1402 - آقای اعلمی فر

3 – استفاده از ژئوتکستایل در اجرای سیستم های زهکشی

ژئوتکستایل به دلیل نوع بافت منحصر به فرد خود در سیستم های زهکشی نقش فیلتراسیون را ایفا می کند. بدین شکل که آن را دور لوله ها و یا در مسیر خروجی آب زهکشی شده قرار می دهند و از عبور لجن و گل و گلای و جامدات جلوگیری می نماید و هزینه نگهداری سیستم زهکشی را کاهش می دهد.

4 – استفاده از ژئوتکستایل در مدیریت پسماند

در لندفیل ها و یا محل های دفن زباله به جهت جلوگیری از آلوده شدن خاک بستر آن و همچنین جلوگیری از نفوذ شیر آبه که به داخل لایه های زمین نفوذ کرده و علاوه بر لایه های مختلف خاک می تواند سفره های آب زیر زمینی را نیز آلوده کند . به همین منظور از ژئوتکستایل به عنوان پوششی برای سطح زمین در نظر گرفته می شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری نماید .همچنین در گاهی از مواقع بعد از استفاده از ژئوتکستایل یک لایه عایق ژئوممبران نیز بر روی آن اجرا می کنند تا به صورت صد در صد از نفوذ شیرآبه ها جلوگیری نمایند.

5 – استفاده از ژئوتکستایل در احداث جاده ها

یکی از موارد استفاده ژئوتکستایل، جهت زیر سازی جاده ها است. در مسیر ها به منظور کاهش احتمال ایجاد فروپاشی و ایجاد ترک می بایست خاک بستر مسیر و پوشش جاده از هم جدا باشند که بهترین راهکار استفاده از ژئوتکستایل به عنوان جدا کننده است که در ادامه مقاله به برخی از مزایای و همچنین بررسی روش های مرسوم استفاده از این محصول می پردازیم.

مزایای استفاده کردن از ژئوتکستایل در زیر سازی مسیر ها

مزایای استفاده از ژئوتکستایل در احداث مسیر ها را اگر بخواهیم به صورت مختصر  بیان کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش بهره وری سیستم زهکشی جاده
  • کاهش احتمال بروز ترک و فرو پاشی در سطح جاده
  • افزایش طول عمر مفید سطح جاده و کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات آن
  • افزایش مقاومت فشاری در برابر وزن خودرو ها

به دلیل پایین بودن قیمت ژئوتکستایل در برابر کارایی ها و هزینه های سنگین تعمیرات و نگهداری جاده که در فوق اشاره شد ، استفاده از این محصول خالی از لطف نیست !

موارد استفاده از ژئوتکستایل در ساخت جاده به روش های مختلف

ژئوتکستایل را می توان به دو صورت مختلف در ساخت جاده استفاده کرد:

1 – استفاده از ژئوتکستایل به عنوان لایه پایه:

در این مورد استفاده، جهت افزایش ثبات و مقاومت جاده در برابر فشار و وزن خودرو ها ژئوتکستایل را به عنوان یک جدا کننده خاک بستر و ساختار پوشش جاده در لایه پایه قرار می دهند.

استفاده از ژئوتکستایل به عنوان لایه تقویتی:

در این مورد استفاده نیز ژئوتکستایل جهت افزایش تحمل نیروی فشاری بر روی لایه پایه قرار می گیرد.

استفاده از ژئوتکستایل در پروژه های ساحلی

در سواحل به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و ساحل همچنین مقابله با مشکلات ناشی از سیلاب، طوفان های شدید و جلوگیری از آسیب رساندن زیر ساخت ها و محیط زیست از ژئوتکستایل استفاده می شود. در مراحل ژئوتکستایل به دلیل استفاده از الیاف پلیمری و ترکیبات پلیمری مختلف، این محصول دارای ویژگی های خاصی می باشد که در موارد استفاده فوق  و همچنین استفاده به عنوان لایه پایه بسیار کاربردی می باشد.

ژئوتکستایل به دلیل مقاومت بسیار بالای خود در برابر فرسایش و تغییرات دمایی و مقاومت در برابر خوردگی و همچنین به دلیل قیمت پایین آن نسبت به روش های مرسوم دیگر، توجه پیمانکاران را به سمت خود جلب کرده است. پیش از این با روش های ساخت بند ها و خاکریز های ساحلی، ساخت دستک ها، ساخت آب شکن ها، احداث موج شکن ها، احداث دیوار های حائل، استفاده از پوشش های محافظ، احداث سازه های حفاظت از ساحل، سازگاری و عقب نشینی، تغذیه ساحل، آرمور چینی و پایدار سازی و غیره از فرسایش ساحل جلوگیری می کردند.

شرکت عایق بسپار آریا بزرگترین تولید کننده ژئوتکستایل در کشور با استفاده از تجارب متخصصین و نخبگان علم ژئوسنتتیک توانسته است بیش از یک دهه در خدمت هموطنان عزیز باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر محصولات و همچنین استعلام قیمت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *