آب بندی روف گاردن با ورق ژئوممبران

آب بندی روف گاردن با ورق ژئوممبران

در این مقاله قصد داریم در مورد کاربرد دیگری از ورق ژئوممبران صحبت کنیم . به همین منظور در ابتدا به تعریف روف گاردن و در ادامه به نحوه آب بندی روف گاردن با ورق ژئوممبران اشاره می کنیم .

روف گاردن یا بام سبز چیست و چه مزایایی دارد؟

امروزه به دلیل افزایش قیمت ها و تبعا افزایش تراکم ساخت و کاهش مساحت حیاط معمولا بر روی سقف ساختمان ها با ایجاد گلدان و یا فضایی برای کشت درخت و گل گیاه این فضا را ایجاد می کنند . ساخت روف گاردن لازمه تمهیداتی است که باید قبل از مرحله اجرای ساختمان و در بخش طراحی به آن توجه گردد . روف گاردن به دلیل ایجاد بار زنده بر روی بام وزن کلی ساختمان را افزایش می دهد که همین امر باعث می شود در مرحله طراحی ستون ها و سقف ها نیز تقویت شوند .

استفاده از روف‌گاردن یا بام سبز دارای مزایای متعددی است گیاهان و خاک موجود در روف‌گاردن می‌توانند برخی از انرژی خورشیدی را جذب کرده و انتقال حرارت را کاهش دهند. این امر موجب کاهش نیاز به سیستم‌های گرمایش و سرمایش ساختمان می‌شود و در نتیجه، هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهد. همچنین روف‌گاردن‌ها می‌توانند به عنوان یک سیستم جذب آب باران عمل کنند و از روان آب های بی‌مصرف جلوگیری کنند.

گیاهان موجود در روف‌گاردن‌ها می‌توانند آلاینده‌های هوا را جذب کرده و کیفیت هوای اطراف را بهبود بخشند. ایجاد فضای سبز بر روی بام‌ها به ساکنان فرصتی برای استراحت، تماشای طبیعت، و فعالیت‌های بیرونی می‌دهد که می‌تواند به بهبود روحیه و رفاه عمومی کمک کند. به طور کلی، روف‌گاردن یا بام سبز از مزایای زیادی برخوردار است که به ساکنان شهری و محیط زیست کمک می‌کند و در راستای توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست قرار دارد.

مراحل اجرای روف گاردن و آب بندی آن

برای ساخت روف گاردن یا بام سبز پس از مراحل اصلی اجرایی بتن ریزی سقف می بایست با ایجاد یک سری سازه های کوچک با استفاده از نبشی کشی و دیوار چینی ، گلدان های متعددی ایجاد کرد. پس از این مرحله می بایست با استفاده از ژئوتکستایل در مسیر لوله های خروجی به منظور جلوگیری از عبور خاک و انسداد لوله ها فیلتر ایجاد کرد . پس از این مرحله جهت جلوگیری از نشت آب با استفاده از ورق ژئوممبران محیط گلدان ها را کاملا عایق کرد.

نکته قابل توجه اینکه در داخل گلدان ها به هیچ وجه نباید لوله ، نبشی و اجسام مشابه دیگری باشد و دقیقا همانند گلدان های موجود در بازار  داخل آن می بایست کاملا صاف و بدون هیچ گونه وسایل اضافی باشد تا عملیات نصب به بهترین شکل ممکن انجام گیرد . پس از آب بندی روف گاردن با ورق ژئوممبران و انجام تست های و احراز عدم نشت آب ، داخل گلدان هایی احداثی با ورق ژئوممبران را با خاک مناسب پر کرده و کشت را انجام دهیم . لازم به ذکر است در این مرحله باید نهایت دقت را داشته باشیم زیرا عایق ژئوممبران با برخورد اجسام تیز از جمله بیلچه های باغبانی ، سوراخ شده و از آب بندی خارج می شود . تمامی مراحل عایق بندی که در بالا به آن اشاره شد در یک روز انجام می شود و نصب آن حتما باید توسط اکیپ اجرایی مجرب صورت گیرد .

 

مزایای استفاده از ژئوممبران‌ها در روف گاردن

مزایای استفاده از ژئوممبران به عنوان روش آب‌بندی روف‌گاردن‌ها

ژئوممبران‌ها، به عنوان یک لایه آب‌بندی محکم، می‌توانند از نشت آب به داخل ساختمان جلوگیری کنند. که این امر باعث دوام ساختمانهای دارای روف گاردن می‌گردند. ژئوممبران‌ها معمولاً دارای مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی مانند تغییرات دما، اشعه ماوراء بنفش، و حتی تراکم پایین یخ و برف هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که آب‌بندی با ژئوممبران‌ها به مدت طولانی مدت مقاوم و موثر باقی بماند. برخی از ورق های ژئوممبران‌ که عمدتا در ساخت استخر کشاورزی مورد بهره برداری قرار میگیرند از قابلیت جلوگیری از تبخیر آب نیز برخوردار هستند که می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش نیاز به آبیاری مکرر روف‌گاردن کمک کند.

نصب ورق های ژئوممبران روی سطح بام بسیار سریع و آسان است که زمان و هزینه نصب آب‌بندی با ژئوممبران به میزان قابل توجهی کاهش یابد. بنابراین، استفاده از ژئوممبران‌ها به عنوان روش آب‌بندی روف‌گاردن‌ها دارای مزایای متعددی است که به بهبود عملکرد و دوام این فضاها کمک می‌کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *