لوله پلی اتیلن چیست

لوله پلی اتیلن چیست

لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زمانی بود که تنها مصالح مورد استفاده برای لوله کشی مسکونی ، سرامیک ، بتن و فلز بود. امروزه لوله ها از طیف گسترده ای از مواد مانند پلی اتیلن (PE) ، پلی وینیل کلراید (PVC) ، مس ، فولاد گالوانیزه و آهن تولید می شوند.در حال حاضر دو ماده ای که برای کاربردهای لوله کشی متداول استفاده می شود PVC و PE هستند.PVC بیشتر در خانه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالی که PE یک انتخاب محبوب در کاربردهای مسکونی و مشاغل کوچک است.

مزایای لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یا PE مزایای مشخصی را به عنوان ماده لوله کشی ارائه می دهد:

سبک وزن
انعطاف پذیری
مقاومت شیمیایی
مقاومت کلی
طول عمر

لوله پلی اتیلن به راحتی در سیم پیچ و طول های طولانی در دسترس است.هم چنین با وجود لوله های پلی اتیلن خطر نشتی وجود نخواهد داشت.بعلاوه لوله پلی اتیلن به طور کلی قیمت کمتری نسبت به مواد لوله کشی فلزی دارد.

این مزایا آن را به یک ماده لوله کشی ایده آل برای طیف گسترده ای از برنامه ها مانند خطوط توزیع آب آشامیدنی ، توزیع گاز طبیعی ، خطوط آبیاری ، خطوط فاضلاب ، دفع زباله و خطوط زهکشی تبدیل می کند.لوله و اتصالات پلی اتیلن اصفهان معمولاً در برابر بیشتر مواد شیمیایی معمولی مقاوم هستند.

پلی اتیلن بطور کلی به سه دسته تقسیم بندی می شود:

  • پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)
  • پلی اتیلن با تراکم متوسط ​​(MDPE)
  • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

در صنعت خط لوله ، لوله های پلی اتیلن معمولاً به عنوان HDPE یا پلی اتیلن با چگالی بالا شناخته می شوند.لوله پلی اتیلن با چگالی بالا عملکردی با دوام ، وزن کم و برچسب قیمت پایین ارائه می دهد.برخلاف PVC که با گذشت زمان می تواند شکننده شود ، HDPE همچنان انعطاف پذیر و محکم است و در عین حال سبک و قابل کنترل است.لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.هم چنین آنها غیر سمی هستند.

لوله پلی اتیلن چیست و چه کاربردهایی دارد

در مقایسه با سایر مواد لوله مورد استفاده برای توزیع گاز شهری ، لوله های PE کمترین فرکانس تعمیر را در هر کیلومتر لوله در سال دارند.

لوله های پلی اتیلن (HDPE)، برخلاف انواع دیگر لوله های پلاستیکی، از جمله PVC انعطاف پذیری خود را حفظ کرده و به خوبی با اثرات برخورد می کند، حتی در صورت سرد شدن هوا.

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) می تواند آب قابل شرب، فاضلاب، دوغاب ها، مواد شیمیایی، مواد زاید خطرناک و گازهای فشرده را حمل کند.

از دیگر مزایای لوله های HDPE میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لوله های HDPE خواص عمومی مایع درون را حفظ می کند.
  • روشهای جوشکاری و مونتاژ آنها بسیار ساده است.
  • در برابر اسیدها و مواد قلیایی بسیار مقاوم است.
  • سازگار با محیط زیست
  • لوله های HDPE در برابر میکروارگانیسم ها قوی است.
  • به دلیل وزن سبک ، حمل و نقل آنها آسان است.

اگر در رابطه با مزایا و کاربردهای لوله های پلی اتیلن، ورق ژئوممبران ، ورق های ژئوتکستایل و … نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، نگاهی به دیگر مقالات مجموعه عایق بسپار آریا بیندازید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *