تست ورق ژئوممبران چگونه است ؟

تست ورق ژئوممبران چگونه است ؟

آزمایش ورق ژئوممبران اصفهان همیشه وجود داشته است و به دو صورت مخرب و غیر مخرب انجام می گیرد:

1- تست مخرب

واضح است که تست مخرب در یک آستر که نباید دارای سوراخ باشد، نامطلوب است. به خصوص هنگامی که تقریباً 1 متر درز برای آزمایش برش داده شود و با استفاده از حدود 3 متر اکستروژن تحتانی یا جوشکاری هوای گرم یا درز های شیمیایی اصلاح شود. در نتیجه فراوانی نمونه برداری مخرب معمولاً به یک بار در هر 150 متر درز در هر دستگاه جوشکاری / ترکیب اپراتور محدود می شود. توجه داشته باشید که درز های ساخته شده توسط هر ترکیب اپراتور باید هر 150 متر آزمایش شوند، نه فقط آزمایش هر 150 متر درز. این فرکانس ممکن است بسته به نتایج آزمون با توجه به استاندارد موسسه تحقیقات ژئوسنتتیک (GRI) GM14، “انتخاب فاصله های متغیر برای گرفتن نمونه های درز ژئوممبران با استفاده از روش ویژگی”، افزایش یا کاهش یابد. با این حال افزایش فرکانس برش سوراخ و میزان درز اکستروژن در درز های ضعیف، نامناسب به نظر می رسد. بدیهی است که هدف اصلی آزمایش درز جلوگیری از نیاز به آزمایش مخرب است.

2- تست غیر مخرب

آزمایش غیر مخرب ورق ژئوممبران به طور معمول توسط درز های فیوژن دو مسیره تست فشار هوا، درز های اکستروژن و فیوژن تک مسیر تست جعبه خلاء، درز های اکستروژن تست جرقه، به ویژه درز های کوتاه جزئی (به عنوان مثال بوت لوله) و هوا، آزمایش درز های شیمیایی و فیوژن تک آهنگ صورت می گیرد. چنین آزمایشاتی فقط تداوم درز ها را ارزیابی می کند، نه استحکام اتصال درز را. بنابراین آنها فقط نشت از طریق درز یا ژئوممبران مجاور را شناسایی می کنند. آنها عیب هایی را که ممکن است تحت تنش های سرویس یا در هنگام بارگیری اولین سیستم آستر به نشت تبدیل شوند، شناسایی نمی کنند و همچنین آزمایش های فشار هوا نفوذهایی را که گاهی اوقات در لبه خارجی درزهای دو مسیر در زیر فلپ آزاد ایجاد می شوند، شناسایی نمی کنند.

تست ورق ژئوممبران چگونه است

تست ورق ژئوممبران چگونه است ؟

روش کار

در ابتدا نمونه های برشی و لایه های مخرب با اندازه گیری مقاومت برشی و اینکه آیا نمونه های پوست توسط پیوند پارگی فیلم (FTB) از کار افتاد، ارزیابی شدند. FTB در استاندارد 54 بهداشت بنیاد بهداشت (که اکنون پس گرفته شده است) به عنوان “خرابی در حالت شکل پذیری یکی از ورق های پیوند خورده با پاره شدن قبل از جداسازی کامل به منطقه پیوند خورده” تعریف شد. این اغلب تفسیر شده است زیرا هر مقدار جداسازی درز می تواند رخ دهد به شرطی که خرابی نهایی از طریق یکی از ژئوممبران ها باشد. اما واقعاً چقدر جداسازی درز قابل قبول است: 50٪ ، 90٪ ، 98٪؟  از این پس باید از مراجعه به FTB خودداری کنیم.

مرحله بعدی تعیین کمیت مقاومت لایه برداری برای درز های ژئوممبران HDPE بود، حدود 60٪ مقاومت تسلیم برای درز های اکستروژن و 70٪ برای درز های همجوشی، در نتیجه کیفیت پایین درز های اکستروژن را تشخیص داد. به وضوح تشخیص داده شد که درزهای HDPE در صورت جدا شدن کاملا جدا از هم، هرچه نیروی جدایی لازم باشد، قابل قبول نیستند. با این حال در یک استاندارد دوگانه عجیب، لایه برداری کاملاً از هم جدا از درز های شیمیایی در پی وی سی، هایپالون و سایر مواد، درصورتی که مقاومت پیوند بیش از 8 یا 10 باشد، قابل قبول بود اما HDPE فن آوری جدید بود و به وضوح با استاندارد های بالاتر نگهداری می شد. اکنون ژئوممبران های PVC در حال جوشکاری فیوژن هستند و می توانند با اصول مشابه HDPE مطابقت داشته باشند.

همه این روش های آزمایش فقط نشتی را در آسترها پیدا می کنند. آنها نقص هایی را که ممکن است در زمان آزمایش نشتی نباشد (اتصال ضعیف، خالی بودن) شناسایی نمی کنند اما تحت فشارهای عملیاتی ممکن است به نشت گسترش یابد.  واضح است که بیشتر این نوع نقص ها در درز و مجاور آن وجود دارد. تکنیک های اولتراسونیک بررسی شده اند که سیگنالی را از طریق سطح درز عبور می دهند اما امیدوار کننده ترین روش ترموگرافی مادون قرمز (IRT) است که در آن سطح از حدود 10 درجه سانتیگراد گرم می شود و توزیع دما بر روی سطح با دوربین IR چند ثانیه کنترل می شود. در درز های همگن و پیوند خورده، دمای سطح به سرعت کاهش می یابد در حالیکه در نقایص و مناطق ضعیف پیوند خورده، انرژی گرمایی نمی تواند از طریق ضخامت آستر پخش شود، بنابراین سطح را در دمای بالاتر نگه می دارد. به طور خلاصه هیچ مشکلی در استفاده از فناوری های آزمایشی و پروتکل های تولید داده های مرتبط وجود ندارد. با تکنیک های جدید، تکنیک های قدیمی باید دوباره ارزیابی شوند تا اطمینان حاصل شود که هنوز اطلاعات مفیدی را ارائه می دهند. اجرای ژئوممبران در کرمان می تواند شما را در زمینه های کشاورزی، عمران، استخرها و… کمک کند و همچنین اجرای ژئوممبران در شیراز همواره در خدمات رسانی به هموطنان عزیز آماده هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *